Deseori îi certăm pe cei mici că sunt prea risipitori, că nu își îngrijesc îndeajuns de bine jucăriile sau hainele, că își doresc mereu tot felul de lucruri de care nu au nevoie. Dar oare micuții nu ne imită comportamentul și vedem la ei ceea ce noi înșine refuzăm să vedem la noi?
Educația financiară în familie
Într-o familie, strategia de economisire trebuie formulată, acceptată și respectată de către ambii parteneri, pentru a nu crea disensiuni în cuplu. Este posibil ca unul dintre soți să fie “spender-ul”, dar bugetul alocat fiecărei categorii (achiziție de bunuri sau obiecte de îmbrăcăminte, excursii, ieșiri în oraș etc) trebuie respectat. Dacă cei mici vor vedea că părinții sunt cumpătați în cheltuirea banilor și li se va explica – pe înțelesul lor – cum este gestionat bugetul familiei, este foarte posibil ca și ei să adopte o atitudine similară față de bani și să le cunoască mai bine valoarea.
În sprijinul acestui demers, specialiștii ne oferă câteva sfaturi care i-ar putea ajuta pe micuți să învețe să economisească și să aprecieze valoarea economiilor.
1. Dăruiește-i o pușculiță.
Se știe, acesta este cel mai vechi truc din lume. Copiilor le este mai ușor sa jongleze cu obiecte concrete, pe care le poate vizualiza, palpa, număra. Un cont bancar “invizibil” nu va fi foarte eficient pentru a vedea cum “au crescut” economiile lor. În pușculiță poate pune și mărunțiș și bancnote, iar banii strânși pot fi numărați din când în când, copilul având satisfacția acumulării. Totodată, atunci când își dorește ceva, ar fi bine să discute cu părinții dacă este oportun sau nu să îi cheltuiască. Pușculița ar putea fi și punctul de start pentru achizitionarea unui bun pe care copilul si-l dorește foarte mult (calculator, telefon etc) și la achiziționarea căruia poate contribui și el.
2. Arată-i prin propriul exemplu cum poate economisi.
A economisi însemnă a face un mic efort, la care pot participa și copiii: facem împreună lista de cumpărături (pentru a ne planifica costurile), căutăm magazinele cu cele mai relevante reduceri de preț sau promoții etc.
Spre exemplu, dacă familia merge într-un mall, îi poate lua de acasă celui mic o sticlă cu apă sau o gustare, care în acel loc ar putea costa de două-trei ori mai mult decât prețul inițial. Bineînțeles, același lucru îl vor face și părinții pentru ei înșiși, în măsura în care este necesar. Dacă îi vor spune copilului ce economie au făcut, iar ei face exact pe dos, atunci cel mic ar putea fi bulversat.
3. Învață-l să nu irosească ceea ce are.
De multe ori renunțăm prea ușor la anumite bunuri doar pentru că ni se par uzate sau suntem plicitisiți de ele; spre exemplu, cumpărăm mai multe obiecte de îmbrăcăminte doar pentru că ne plac sau sunt la promoție, dar nu avem neapărat nevoie de ele, eliminând astfel din garderobă haine pe care încă le-am mai putea purta. Este tentant să arunci lucruri, gîndindu-te că în imediata apropiere există un magazin de la care poți cumpăra un produs similar.
4. Ajută-I sau permite-i să câștige el însuși bani.
Unii părinți își recompensează copiii pentru treburile casnice pe care aceștia le pot face, dar nu intră în mod normal în oligațiile lor. Spre exemplu, nu îl recompansăm financiar dacă s-a spălat pe dinți sau și-a facut temele, dar îi putem oferi o sumă de bani dacă ne-a ajutat la cumpărături. Astfel, cei mici vor conștientiza faptul că banii se câștigă cu efort și vor putea să le înțeleagă mai bine valoarea.
5. Învață-I să dăruiască cu generozitate.
Așa cum adulții ar trebui să aloce un procent din veniturile lunare susținerii unor cazuri caritabile (umanitare), așa și copiii trebuie să învețe să fie generoși și șă îi să ajute pe cei mai puțin norocoși. În acest caz, părinții și profesorii sunt modelele de la care copiii învață generozitatea.
A fi econom nu înseamnă a fi zgârcit și lipsit de bucuria de a cheltui bani sau de a oferi cadouri cu generozitate; este un stil de viață care presupune adoptarea unui comportament din care să eliminăm irosirea banilor pentru satisfacerea unor plăceri de moment, chiar dacă acest lucru presupune câteva mici eforturi din partea noastră.
Monica Eftimiu – Manager Marketing și Comunicare Certinvest
Informațiile cuprinse în prezentul articol sunt cu caracter informativ și prezintă opinii personale ale autorului. Opiniile prezentate în cadrul articolului nu reprezintă o consiliere financiară personalizată cu privire la investiții sau consiliere fiscală/juridică. În situația în care intenționați să investiți într-unul dintre fondurile administrate de către SAI Certinvest SA, citiți Prospectul de emisiune și Informațiile cheie destinate investitorilor (DICI). Performanțele anterioare ale fondurilor nu reprezintă o garanție a câștigurilor viitoare. SAI Certinvest S.A. nu este responsabilă în privința potențialelor pierderi rezultate în urma tranzacțiilor desfășurate în concordanță cu ideile exprimate în acest articol. De asemenea, autorul își rezervă dreptul de a modifica datele prezentate în articolele postate, fără nicio notificare prealabilă. Preluarea integrală sau parțială a informațiilor prezentate în articolele postate pe blog se va face doar cu precizarea sursei.